Facebook draait haar verbod op cryptocurrency-advertenties terug. Adverteerders die Bitcoin of andere cryptovaluta willen promoten moeten worden goedgekeurd om advertenties kunnen publiceren. Aanbiedingen van ICO’s en binaire opties blijven uitgesloten, meldde het bedrijf in een blogbericht.

Sinds januari werden advertenties voor cryptocurrencies, ICO’s en blockchain geweigerd door het sociale netwerk. Het verbod kwam in een tijd waarin cryptocurrencies enorm in de lift zaten. In de hype leidde dit tot promotie van nep-munten – zogenaamde scams – zoals OneCoin, DasCoin en Bitconnect op sociale media. Mensen die daarin stapten, raakten hun geld kwijt.
Later volgden Google, Twitter en Snapchat met vergelijkbare maatregelen tegen de promotie van cryptocurrencies.

“Misleidende promotionele praktijken”

Het strenge beleid was gericht op alle “financiële producten en diensten die geassocieerd worden met misleidende of misleidende promotionele praktijken”. Ook legitieme bedrijven werden geraakt en konden geen advertenties meer plaatsen. Bij het Nederlandse wisselkantoor Bitmymoney werden promoties van informatieve video’s over Bitcoin en blockchain geweigerd door Facebook. Ook andere kantoren liepen tegen beperkingen op om informatie over hun product te kunnen verspreiden.

Met het nieuwe beleid is dat weer mogelijk. Voor de 600 duizend Nederlanders die cryptocurrencies bezitten is dit goed nieuws. Zij kunnen weer zonder censuur communiceren met de bedrijven die cryptocurrencies aanbieden.

Facebook stelt eisen aan de adverteerder en het aangeboden product bij het bepalen van geschiktheid. “Gezien deze beperkingen zal niet iedereen die wil adverteren in staat zijn om dit te doen”, schrijft productmanager Rob Leathern in de blogpost van het bedrijf. “Maar we zullen luisteren naar feedback, kijken hoe goed dit beleid werkt en blijven deze technologie bestuderen, zodat we ze indien nodig in de loop van de tijd kunnen herzien.”

Blockchain

In mei richtte Facebook een experimentele blockchain-groep op, om zich te concentreren op de technologie die ten grondslag ligt aan cryptocurrencies zoals Bitcoin en Ethereum.

Het is nog onbekend of Google, Twitter en Snapchat het voorbeeld van Facebook zullen volgen.

Bron: CNBC


Verrijk je portfolio met crypto
bitmymoney logo
Beleg eenvoudig in Bitcoin, Ethereum en Litecoin

Geef een reactie